با سلام
جدیدا کلیپ هایی از سخنرانی یک طلبه جوان در فضای مجازی و موبایل ها پخش است که نسبتا طرفدارانی برای خود جمع کرده است و در عین حال موجب ناراحتی قشر فرهیخته و علمی و نیز طلاب شده است.
بنای ما اینجا فقط بحث علمی و نقد طلبگی است و اگر ایشان و یا دوستارانشان پاسخی دارند عالمانه و به دور از توهین بفرمایند.
در مورد شخصیت ایشان و خط فکری او که از چه جایی نشأت می گیرد فعلا حرفی به میان نمی آورم چرا که هنوز مستندات محکمی برایش ندارم اما نسبت به سخنان ایشان نقدهایی است که به عنوان یک طلبه وظیفه دانستم تا شبهاتشان را پاسخ دهم.
چند نقد کلی به سخنان و عملکرد ایشان:
1. این بنده خدا در با اینکه خطیب توانایی هستند و بیان نسبتا خوبی دارند اما از نظر علمی توانایی بالایی ندارند و هچنین از حیث اعتقادی بسیار ضعیف هستند و تعجب است که چگونه با این سطح علمی, مطرح شدند که خود جای شبهه و سوال است.
2. ایشان خلاف صریح آیات قرآن و روایات صحیح سخن می گویند که هیچ جایی برای توجیه ندارد.
3. مغالطه های متعددی در بحث های ایشان وجود دارد که حتی یک بچه هم متوجه آن می شود .
4. بسیار ساده لوحانه در مباحث سیاسی سخن گفته اند که نشان از بی بصیرتی ایشان می باشد مثل سخنرانی ایشان در مورد اسید پاشی.
5. چه کسی یا کسانی سایت ایشان را اداره می کنند؟ از ایشان کلیپ های حرفه ای پخش است که جای سوال است چه افرادی با کدام پشتوانه مالی این کارها رو انجام می دهند؟ چگونه انقدر راحت و سریع در فضای مجازی پخش می شود؟ چه گروهی پشت این قضیه است و دنبال چه منفعتی می باشند؟ چه اهدافی را دنبال می کنند؟
اما نقد های جزئی:
الف . در جایی می گویند که چطور خدا بخاطر چند تار مو ،خانمی رو هزار سال در آتش جهنم می سوزاند و عذاب می دهد و وقتی تشنه شد زقوم( چرک و خون جوشیده ) چرک می دهد. چطور می شود عاشق چنین خدایی شد؟ اگر اینطوره که داعشی ها بهترند . خدا بدتر از داعشی ها عمل می کند و ....(نقل به مضمون)
پاسخ:
در جواب به این شبهه باید عرض کنم:
1.طبق گفته ایشان سوالی مطرح می شود: آیا کسی که به عمد و از روی نافرمانی خدا موهای خودش را بیرون می گذارد و توبه نکرد نباید عذاب شود؟ پس فرق شخص با حجاب و بی حجاب چه می شود؟ عدالت خدا چه می شود؟ کسی که با سختی حجاب داشته با کسی که بی اهمیت بوده برابر شود؟ آیا حق شخص با حجاب بخاطر سختی های حجاب داشتن ضایع نمی شود؟ شما چنین خدایی که حق ضایع می کند و عدالتی ندارد را دوست دارید؟
2. بالاخره این روایات عذاب بی حجاب درست هستند یا نه؟ اگر درست هستند چطور تفسیر می کنید؟ اگر درست نیستند چطور ایراد وارد می کنید؟ در حالی که روایات های بیشمار و صحیحی در این زمینه داریم که به یک نمونه اشاره میکنیم:
امام رضا(ع) فرمود: پیامبر اکرم(ص) در شب معراج گروهی از زنانی را دیدند که به عذاب دچار شده بودند. در آن شب، زنی را دیدند که صورت و بدنش را با قیچی جدا می کردند، و او کسی بود که خود را بر مردان [نامحرم] عرضه می کرد .
در این روایت بالا آمده است که پیامبر اکرم(ص) در شب معراج، زنی را دیدند که به موهایش آویزان شده بود، و مغز سرش می جوشید و آن زنی بود که موهایش را از مردان نامحرم نمی پوشانید. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 10 و 11، انتشارات جهان، 1378 ق.
3. طلبه گرامی شما فکر می کنید که یک خانم فقط چند تار مو بیرون گذاشته و دیگر هیچ؟ در ظاهر کار بله فقط چند تار مو بیرون است اما به عوارض کار او دقت نکرده اید چرا که او با این کار ممکن است خیلی ها رو به گناه کشانده باشد و جوانان زیادی تصویر ذهنی از گناه همیشه برای خود ایجاد کنند و یا مردی با دیدن این حجاب او، نسبت به همسرش بی میل شود و بعد طلاق و بچه طلاقی و نسلی که بعدا با چنین وضعی ایجاد می شود. آیا این زن مستحق عذاب نیست؟
4. گاهى قانونگذار قانونى وضع مى کند که هرکس مرتکب فلان خلاف شود باید فلان مقدار جریمه مالى بدهد، یا فلان مدت در زندان بماند، مسلماً در چنین جایى باید تناسب «جرم» و «جریمه» در نظر گرفته شود، هرگز براى یک کار کوچک مجازات اعدام یا حبس ابد نمى توان قرار داد، و به عکس براى کار مهمى همچون قتل نفس یک روز زندان بى معنى است، حکمت و عدالت ایجاب مى کند که این دو باهم کاملاً متناسب باشد.
ولى کیفرهائى که در حقیقت اثر طبیعى عمل است و خاصیت تکوینى آن محسوب مى شود، این گفتگوها را نمى پذیرد، خواه در مورد آثار عمل در این جهان باشد یا در جهان دیگر.
مثلاً اگر گفته شود کسى که از مقررات رانندگى تخلف کند و با سرعت غیر مجاز و سبقت بى دلیل و عبور از مناطق ممنوع رانندگى کند ممکن است به خاطر همین چند لحظه تخلف، چنان تصادفى کند که دست و پاى او بشکند و یک عمر زمینگیر شود، در اینجا کسى نمى گوید، این نتیجه ی تلخ براى آن تخلف کوچک عادلانه نیست، زیرا مسلّم است که این، از قبیل جریمه هاى قرار دادى اداره راهنمائى نیست که در آن مسأله ی تناسب و هماهنگى جرم و جریمه در نظر گرفته شود، بلکه این، اثر طبیعى عمل است که انسان آگاهانه به سراغ آن رفته، و خود را گرفتار آن کرده است.
همچنین اگر گفته شود سراغ مشروبات الکلى یا مواد مخدر نروید، چرا که در مدت کوتاهى قلب و معده و مغز و اعصاب شما را تباه مى کند، حال اگر کسى رفت و گرفتار ضعف شدید اعصاب، و بیمارى قلب و عروق و زخم معده شد و در برابر چند روز هوسبازى تا پایان عمرش در عذاب الیم و رنج شدید بود، هیچکس ایراد عدم تناسب جرم و جریمه را در اینجا مطرح نمى کند.
حال فرض کنید چنین انسانى به جاى یکصد سال، هزار سال عمر کند و یا یک میلیون سال در دنیا بماند، مسلماً باید تحمل آن رنج و عذاب را در این مدت طولانى به خاطر مثلاً چند روز هوسبازى بنماید.
در مورد عذابها و کیفرهاى اخروى مسأله از این فراتر است، آثار طبیعی اعمال و نتائج مرگبار آن ممکن است براى همیشه دامان انسان را بگیرد، بلکه خود اعمال در برابر انسان مجسم مى شود، و چون آن جهان جاویدان است اعمال نیک و بد، جاودانه با انسان خواهند بود، و او را نوازش یا کیفر مى دهد.
با این حال، جایى براى این سؤال باقى نمى ماند که چرا تناسب میان «جریمه» و «جرم» در نظر گرفته نشده است؟
5. شما زقوم یا در کل غذاهای بد جهنمی ها را زیر سوال می برید در حالی که از آیات صریح خدا در قرآن می باشد در نتیجه شما آیات صریح قرآنی را منکر می شوید و حال چه جوابی برای این کار خود دارید؟
6. خدا هم رحمت دارد و هم غضب . و رحمت او سبقه دارد( یا من سبقت رحمته غضبه) و بندگانش را با کمترین توبه می بخشد.
خداوند چون جامع همه خیرات و کمالات است بدیهی است که اسمای جمالیه اش بر اسماء جلالیه اش سبقت دارد که از خیر محض جز نکویی نیاید. ولذا تابلوی رحمت رحمانیه و رحیمیه اش را در ابتدای هر سوره ای از سوره های قرآنی بر همگان آشکار نموده و فرموده است بسم الله الرحمن الرحیم.پس اگر هرگاه اسمای جلالیه خداوند همچون اسم منتقم ظهوراتی دارند و غضبی را نشان می دهد این اظهار به جهت قوابل است که مقتضی دریافت غضب برای ترقی و صعود به عوالم مافوق اند. بنابراین اگر جهنم را نیز به عنوان عقوبت ظالمان و گناهکاران مقرر می کند این جهنم و آتشش نیز حکم پاک کنندگی برای انسان دارند همچنان که آتش در دنیا نیز پاک کننده است. لذا خود آن آتش جهنم نیز که ظاهرا جز قهر وغضب نیست حکایت از رحمت و شفقت خداوند بر بندگانش دارد همچنان که وقتی پدری فرزند خردسالش را با تشر زدن از نزدیک شدن به پرتگاهی میراند این قهر و غضب پدر به عینه دلالت بر دلسوزی و محبتش نسبت به فرزند دارد.ب. در جایی می گوید این خدا چطور ممکن است نمایندگانی مثل حضرت علی علیه السلام داشته باشد که می خواهد قاتلش را ببخشد؟ یا بخاطر بیرون آمدن خلخالی از پای پیر زن می فرماید جدا دارد بمییریم و ...
در جواب عرض میکنیم شما چرا مغالطه می کتید؟
چرا به خشم های امام نگاه نمی کنید؟ چرا به شجاعت های او در کشتار کفار نگاه نمی کنید؟ چرا به قصاص های حضرت توجه ندارید؟ طلبه گرامی حضرت خشم و غضب هم داشتند اما بخاطر خاطر خدا بوده و بخاطر هدایت خود بنده بوده نه اینکه مغالطه کنید و جنبه غضب رو نادیده بگیرید.
اگر اینطور که شما می گویید باید امام علی ابن ملجم را می بخشید نه اینکه قصاص می کردند.
زیبا و مفید بود. خیلی زودتر از این باید به شبهات ایشان پاسخ داده می شد.
تشکر
این بنده خدا حرف بدی نمیزنه میگه اگه ما خدا را خوب بشناسیم ازش سر پیچی نمیکنیم همین حالا چون یکی اومده داره با زبون مدم باهاشون حرف میزنه شده شبهه چرا شما ها فکر میکنین خدا فقط خدای آدم خوباست مگه علی گندابی نبود که به واسطه ی امام حسین توبه کرد مگه رسول ترک نبود و.....چرا با سخت گیریا های بیجا وخشک معابی ها داریم کاری میکنیم که جوونای ما دین گریز بشن خدا خدای همه ست خوب وبد همه رو هم دوست داره
وقتی کاری از دست خیلی از عالمان در جهت ارشاد جوانان نمی اید چرا نمی گذارید ترویج اسلام کنند /به خدا به هر کی دادم کلیپشو نگاه کنه سمت و سوی حرکت او درست شده
خیلی حرفاش هم قبول.... اما ...
راستیتش برام سوال شد!!!
چقدر راحت آیات عذاب قرآن رو زیر سوال میبره!!
تو حرفاش خبری از ولایت نبود!!
و ....
صحبت هاش استراتژی هست
برنامه ریزی شده..
یه سری صحبت که جوونا رو بکشه طرفه خودش...
تقریبا شبیه مناظره احمدی نژاد... همه بخاطر حقیقت اومدن پای صندوق رای..
همه طرف داره حقیقت هستند ... اما حقیقت کاذب.. حقیقت هدف دار...
خدا کنه واقعا درد دین داشته باشه نه اینکه دست گرگ باشه....
تاریخ داره تکرار میشه....
بجای قرآن به نیزه زدن :::: پرچم حسین و اهل بیت ع جایگزین شده...
حق و باطل مشخص نیست
لبیک یا خامنه ای
یاعلی
علمایی که پاسخ شبهات رو ندند هم مسئولند...
دوران بی سوادیه به خدا...
در کل ببخشید سرتونو در آوردم حرفام بیش تر ازین هاست ک دری اینجا نمیگنجه ممنون از کسایی ک مطلبو میخونن
یا علی
اصلا باشه اقا مساله حجابو قبول نداریم و درکش نمیکنیم بیاین واسه خدامون رعایتش کنیم واسه امام زمان واسه حضرت زهرا که انقدر دوسمون داره
ایشون از فرقه های (...) هستن که تو 10 دقیقه سخنرانی شاید 9.5 حرف درست بزنن ولی نیم دقیقه حرف نادرست و غلطو با زبونی اسون فهم و گیرا توی ذهن جوونامون میکننن
حواسمونو جمع کنیم کجا و حرف کیا و زیر نظر چه کسیایی داریم ایمان میاریم و چیکار میکنیم...! ما شاید نتونیم به قله برسیم ولی خب میتونیم سمتش باشیم اگه اماما و پیامبرا نک قله باشن شاید نتونیم بهشون برسیم ولی همین که سعی کنیم و پشت به قله نکنیم خودش یعنی عشق به خدا
یا علی دوستان
اللهم حول حالنا بحق شهدا
اللهم عجل لولیک الفرج
سال جدید التماس دعا عزیزان
ایدیه اینستامم میذارم دلتون خواست فالو کنید:(...)
اول اینکه روایات از زمان ائمه از حدود 500 حدیث به حدود یک ملیون حدیث رسیده که اوج جعل حدیث هم در دوره ی بنی عباس بوده .. کتب اربعه ی شیعه هم همه ی احادیثی که نقل کرده اند بر اساس متواتر بودن آنهاست و حتی حدیثی در این کتب هست که میگوید : (...) .. هیچ عقل سلیم و غیر سلیمی این مسائل رو نمیپذیره .. همینطور که شهید مطهری میفرمایند : مهم ترین عنصر برای کشف حقیقت دین عقل انسان است (نقل به مضمون)
دوم و مهم ترین قسمت این است که ما سر موضوعاتی که اصلا در مورد آن اطلاعاتی نداریم بحث میکنیم .. در این مورد به چند مورد اشاره میکنم .. ایت الله بهجت میفرمایند : وقتی انسان ها از دنیا میروند میگویند کاش ما زودتر مرده بودیم چرا که دنیای آخرت بسیار در نظرشان لذت بخش است .. سقراط میگوید : دلیل ترس انسان ها از مرگ نادانی آنها نسبت به اتفاقات پس از مرگ است .. و البته من فکر میکنم که نتیجه عمل را دیدن بسیار واضح است چه چیزی تلخ تر از آن حس شرمساری و پشیمانی ای است که پس از انجام یک کار بد به ما دست میدهد ؟ حتما همه شما با عذاب وجدان اشنایی دارید که چه درد بدیست ... و البته این را هم بگوییم که قران به زبان سمبلیک بیان شده همان طور که میفرماید (ید فوق ایدیهم ) و اتشی که از آن اسم برده شده شاید اتشی باشد که در دل ما میافتد که همان عذاب الهی است .
الیته این نظراتی که نوشتم فقط نظر من است و البته عقیده دارم که هیچ کسی نمیداند پس از مرگ چه اتفاقی برای انسان رخ میدهد و تمام داستان هایی که درباره ان شنیده ایم مثل سیاحت غرب.. یا کذب است یا توسط ما درست درک نمیشود .. همانطور که از مسائل امام زمان و ظهور ایشان درک درستی نداریم .. پس چه سودیست از اینکه سر چیزی که نمیدانیم بحث کنیم .. خدا همه مارا بیامرزد
خیلی از نظر های دوستانو خوندم و همینطور صحبتهای این بنده خدا رو هم گوش کردم.من فکر میکنم تو روزگاری که دین زدگی زیاد شده مخصوصا میون جوان تر ها برای ترویج نیاز بیشتری به تاکید در مورد جنبه های مثبت و پسندیده دین لازمه تا خشم وغضب وعذاب خدا که بنظرم این بنده خدا اینطور فکر میکنه چیزی که میخوام بگم اینکه حقیقت دین و اعتقاد به خدا و عمل به این اعتقادات یرای خیلی از ما مشخصه امیدوارم دغدغه منتقدین درد دین و دین و دینداری باشه در پناه حق
قومی متفکرند اندر ره دین
قومی به گمان فتاده در راه یقیت
میترسم ازآن که بانگ آید روزی
که ای بیخبران راه نه آن است و نه این ...
حکیم عمر خیام نیشابوری (1131-1048)
(فیلسوف،ریاضیدان،ستاره شناس و رباعی سرای ایرانی در دوره سلجوقی)
دوستای عزیز من با مطالعه متن سایت و همینطور نظرات شما و آشنایی که با جناب سیدحسن آقامیری دارم لازم دونستم که چندتا مطلب رو راجب ایشون و بحثتون عرض کنم .
خب این طلبه به قول شما جوان که کاملا مشخص هست شما به دلیل خام و نپخته نشون دادن ایشون از این کلمه استفاده کردید همونطور که برای خلافت برحق امام علی ایشون رو بخاطر سن کمشون جوان و ناپخته خطاب و در نهایت تاریخ رو به گند کشوندن آدمی هست که نترسید و اومد جلو و حرفاش رو زد ما میگیم شجاعت شما بگین خب ...
میدونید ضرب المثل کاسه ی داغ تر از آش وسعتی به اندازه تمام تاریخ داره و شما شدید کاسه داغ تر از آش دین ! میگید چطور ؟ باش میگم
صد در صد انسان قادر به درک خداست و همینطور توانا برای رسیدن به مفاهیمی از طرف خدا شما خداوند رو دارای چهار چوب مشخص کردید اونهم با آیات قرآن که هیچکس چرا تو کارتون نیاره بسیار خب اما باید بدونید خدا در اصول دینش متوجه شدید در اصـــــــــــــول دینش تقلید رو جایز ندونسته و باید هر انسانی خودش به اونها برسه اما شما اصول دین رو تقلیدی کردید !
به همین راحتی ...
ببینید انسان رو یکسری تفکرات نابود میکنهالبته شما راحتید چون فکر نمیکنید ما میگیم خدا همه چیز رو میدونه و میگیم اختیار داریم یک پارادوکس وحشتناک هست اگر بدونه اختیار معنا نداره اگر ندونه نمیتونه خدا باشه اگر خدا نباشه زندگی و زنده بودن مفهوم پیدا نمیکنه اینا شبهه نیست شبه به نفهمی قابل رفع با استدلال میگن و اینا هیچ استدلال و منطقی رو دربر نمیگیرن خوب حالا چیکار کنیم ؟
سادس ! ببین دلت چی میگه ! فطرت کلمه ی سنگینی هست بنده چون برنامه نویس هستم با دید 0و1 به این قضیه نگاه مینم همه ما میدونیم خوب خوبه و بد بده همه میدونیم باید به پدر و مادر خودمون خوبی کنیم بچه یتیمی که تو شاخ آفریقا تو معدن جوووووون میکنه واسه درآوردن پول برای داروی مادرش ب نظر شما بخاطر آیه ی و بلوالدین احسانا این کار رو میکنه ؟ ن گلم فطرتش و ذاتش این مدلیه همه چیز دارای مفاهیم هست حتی مذهب دادائیسم که بی نظم ترین تفکرات هست دارای نظم های جالبیه و شما بزرگترین مفهوم موجود برای زندگی رو که خداست چطور بهش توی ذهن مردم نظم بخشیدین ؟
سادس با عذاب الیم
و خدا شاهدیست که فردا خودش قاضیست ...
خب دیگه بدبخت شدیم رفت میدونین ته اندیشه شما به کجا میکشه آدمو به این جملات :
من که باختم خدام که دوستم نداره پس گور پدر هرچی حس خوبه نخواستیم زندگی کنیم به جهنم که جهنم میریم
ویا
خدایا تو رو خدا ببخش غلط کردم شکر خوردم نفهمیدم جون من بگو نزنتم نه من از دره میترسم وااااای اون چقد وحشتناکه خداایا نههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه...
اینو ساختین
اما سید حسن میخواد بگه عجیجای دلم خدا :) هست مث شما پیلیز دونت تاچ می نیست متوجه هستید چی میگم ؟
ما میتونیم این خدارو دوست داشته باشیم ! به یگانگی خدا قسم یه لحظه خشکم زد برام فوق فوق فوق العاده جالب بود که یکی داره حرفای منو که با جون و دل قبولش دارم و بهش ایمان دارم میزنه اونروز بیشتر از ده بار به اون کیلیپ نگاه کردم و همونروز برنامه سایت بیدار باش و تمام کیلیپ های سایت رو دانلود کردم و شده بارها دوستام رو دیدم که پنهونی گریه میکنن و دارن به حرفای همین جوون نپخته گوش میدن و عوض میشن من هم تغییراتی تو زندگیم اتفاق افتاد جمله آخرم
کسایی که با سید حسن آقامیری نه بلکه با حرفها و عقاید ایشون مشکل دارن بدونن که مشکل دارن ...